ERC LogoPolski Związek Motorowy - PZM
       FIA Environmental Accreditation  - 2 Star Rating

(13.05.2025) Od rywalizacji na odcinku kwalifikacyjnym Baranowo (6,3 km) rozpoczął się dziś ORLEN OIL 81. Rajd Polski – czwarta runda mistrzostw Europy i trzecie zawody w kalendarzu krajowego czempionatu. Najlepszy czas osiągnęli zwycięzcy Rajdu Polski z 2023 roku i jedni z faworytów tegorocznej edycji – Łotysze Martins Sesks i Renars Francis.

Zgodnie z obowiązującymi od sezonu 2023 zasadami odcinka kwalifikacyjnego, przystąpiły do niego załogi dysponujące rajdówkami najwyższej klasy, czyli samochodami R5/Rally2. W ORLEN OIL 81. Rajdzie Polski to grono liczy 31 duetów, wśród których są m.in. wielokrotni mistrzowie Polski (Grzyb, Marczyk), liderzy klasyfikacji mistrzostw Europy (Korhonen), zwycięzcy Rajdu Polski (Sesks, Marczyk) czy też zawodnicy z doświadczeniem zdobywanym w rundach WRC (Ostberg, Lefebvre).

Wyniki na odcinku kwalifikacyjnym decydują o kolejności startu do odcinków specjalnych pierwszego etapu. Najszybsza piętnastka kwalifikacji startuje w odwróconej kolejności, a więc autor 15. czasu będzie otwierał trasę. Ma to szczególne znaczenie w rajdach szutrowych, w których pierwsze załogi

„czyszczą” drogę z luźnego szutru, przez co kolejni zawodnicy mają nieco lepszą przyczepność, a co za tym idzie mogą jechać szybciej i osiągać nieco lepsze rezultaty.

Łotysze sygnalizują formę

Odcinek kwalifikacyjny przed ORLEN OIL 81. Rajdem Polski wytyczono wykorzystując fragment próby Baranowo o długości 6,3 km. Części zawodników zapewne wydał się znajomy, ponieważ jego pierwsza partia pokrywa się z trasą odcinka kwalifikacyjnego z 2023 roku. W osiągnięciu jak najlepszego czasu sprzyjały stabilne warunki i pogoda.

Przed decydującym, kwalifikacyjnym starciem w Baranowie, załogi mogły wykonać jeszcze dwa przejazdy testowe. W obu najlepiej spisali się Sesks i Francis, osiągając odpowiednio 3:28,6 s i 3:25,8 s.

W trakcie kwalifikacji na pierwszym miejscu długo utrzymywała się załoga Stephane Lefebvre/Andy Malfoy (Toyota GR Yaris Rally2). Francuza, dla którego jest to szósty start w Rajdzie Polski, z pierwszego miejsca Łotysz to jeden z faworytów ORLEN OIL 81. Rajdu Polski. Swoje możliwości potwierdził triumfując w Mikołajkach w 2023 roku.

Lefebvre utrzymał drugą lokatę (+0.43 s), a za nim uplasował się 21-letni Szwed Isak Reiersen (Skoda Fabia RS Rally2, +0.74 s), tworzący załogę ze swoim rodakiem Stefanem Gustavssonem. W czołowej piątce „zmieścili” się jeszcze liderzy punktacji mistrzostw Europy – fiński duet Roope Korhonen / Anssi Viinikka (Toyota GR Yaris Rally2, +0.936 s) oraz Norweg Mads Østberg. Na prawym fotelu towarzyszy mu Giovanni Bernacchini – Włoch, który przez wiele lat mieszkał w Krakowie (Citroën C3 Rally2, +1.532 s).

Najlepszymi z biało-czerwonych byli Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2). Zwycięzców Rajdu Polski z 2022 roku od najszybszej załogi dzieliło 2.62 s. Liderzy punktacji RSMP – Jakub Matulka i Damian Syty (Skoda Fabia RS Rally2) uplasowali się na jedenastym miejscu (+3,76 s).

Szybkie odcinki i entuzjastyczni fani

Czwartek i piątkowy poranek upłynął zawodnikom na zapoznaniu z trasą, w trakcie którego przygotowywali opis odcinków specjalnych. Po rekonesansie kierowcy zgodnie podkreślali walory mazurskich oesów.

– Odcinki są szybkie, wąskie i wymagają odwagi. Naprawdę robią wrażenie. To mój pierwszy start w Rajdzie Polski, więc możliwe, że nie będziemy od razu w pełni konkurencyjni. Mieliśmy tylko bardzo krótkie testy, więc zobaczymy, jak się będziemy czuć w aucie i na tej podstawie ocenimy tempo. Nie spodziewam się walki o czołową trójkę – realnym celem jest pierwsza ósemka. Chcemy pojechać równo i po prostu dojechać do mety – mówił Brytyjczyk Filip Allen.

– Odcinki są bardzo szybkie, równe, z dużymi hopami. Myślę, że w drugich przejazdach pojawią się głębokie koleiny. Chcę zaliczyć czysty rajd, bez przygód – to mój główny cel. Jeśli uda się złapać dobre tempo, to miejsce w pierwszej dziesiątce jest w zasięgu. Startowałem tu w 2023 roku i bardzo mi się podobało. Kibice są bardzo entuzjastyczni. To dodaje temu rajdowi niesamowitej atmosfery – oceniał Max McRae.

– To zawsze jest bardzo przyjemny rajd. Startowałem tu już wiele razy i uwielbiam te odcinki – są przepiękne. Mam nadzieję, że ich stan pozostanie dobry. Wiadomo, że koleiny potrafią się tu robić głębokie, ale to się okaże w trakcie rywalizacji. Czeka nas trudny weekend. Mam też nowego pilota, więc będziemy musieli się zgrać. Ale damy z siebie wszystko – deklarował Mads Ostberg.

– To klasyczny Rajd Polski. Jest bardzo szybko i bardzo wąsko, a także bardziej miękko niż w Szwecji, więc na pewno pojawią się koleiny i trudno będzie złapać rytm. Ale poza tym bardzo mi się tu podoba. Przepiękne drogi, świetna sceneria. Podczas treningu widziałem już szwedzkie flagi przy trasie, więc wszystko gra. Samochód klasy Rally2 to dla mnie nowość i nie wiem do końca, czego się spodziewać. Jeśli uda się ukończyć w pierwszej dziesiątce, to będę zadowolony – powiedział Mille Johansson.

– Wygląda to wszystko bardzo dobrze. Odcinki są naprawdę bardzo szybkie i można ciąć praktycznie cały czas. To bardzo szybki rajd, może miejscami nawet za bardzo, ale generalnie oceniam pozytywnie. Celem jest oczywiście zwycięstwo, choć konkurencja, szczególnie lokalna, jest tu bardzo mocna – zauważył Roope Korhonen, lider mistrzostw Europy.

– Odcinki są przepiękne, naprawdę trudno się do czegoś przyczepić. Jazda między jeziorami to czysta przyjemność. Teraz tylko czekamy na tłumy kibiców i długie, efektowne hopy – mówił Szymon Gospodarczyk, pilot Miko Marczyka, z którym triumfował w Rajdzie Polski trzy lata temu.

– Przygotowując się do tego rajdu, myślałem, że odcinki będą takie same jak wcześniej – bo mają te same nazwy – ale okazało się, że są zupełnie nowe. To znów będzie duże wyzwanie. Chcę zachować spokój i wrócić do auta Rally2 z dobrym wyczuciem opon MRF. Minęło trochę czasu, odkąd mieliśmy ten pakiet na rajd, więc cieszę się, że znów możemy z niego korzystać – powiedział Martins Sesks.

Popołudnie w Mikołajkach

Na dziś na Rynku w Mikołajkach zaplanowano jeszcze sesję autografów (od 16:05) i krótką konferencję prasową w formie spotkania z zawodnikami (od 16:30). W tym samym miejscu o godzinie 17 rozpocznie się ceremonia startu rajdu, poprzedzona minutą ciszy dla uczczenia pamięci Matteo Doretto, 21-letniego włoskiego kierowcy, który miał wystartować w czwartej rundzie FIA ERC, lecz zginął wypadku podczas prywatnych testów przed rajdem.

Właściwą rywalizację w ORLEN OIL 81. Rajdzie Polski tradycyjnie rozpoczną widowiskowe, równoległe pojedynki załóg na torze Mikołajki Arena (2,5 km). Obiekt w Mikołajkach to jedyny taki obiekt w mistrzostwach świata i Europy – zbudowany specjalnie, by gościć rajdowe załogi podczas spektakularnych prób zwanych superoesami.

Wyniki odcinka kwalifikacyjnego przed ORLEN OIL 81. Rajdem Polski:

1. Martins Sesks / Renārs Francis (LVA/LVA, Škoda Fabia RS Rally2) 3:25.626 s
2. Stéphane Lefebvre / Andy Malfoy (FRA/FRA, Toyota GR Yaris Rally2) +0.428 s
3. Isak Reiersen / Stefan Gustavsson (NOR/SWE, Škoda Fabia RS Rally2) +0.743 s
4. Roope Korhonen / Anssi Viinikka (FIN/FIN, Toyota GR Yaris Rally2) +0.936 s
5. Mads Østberg / Giovanni Bernacchini (NOR/ITA, Citroën C3 Rally2) +1.532 s
6. Andrea Mabellini / Virginia Lenzi (ITA/ITA, Škoda Fabia RS Rally2) +1.863 s
7. Philip Allen / Craig Drew (GBR/GBR, Škoda Fabia RS Rally2) +2.007 s
8. Mikołaj Marczyk / Szymon Gospodarczyk (POL/POL, Škoda Fabia RS Rally2) +2.618 s
9. Jon Armstrong / Shane Byrne (GBR/IRL, Ford Fiesta Rally2 Mk II) +2.951 s
10. Simone Tempestini / Sergiu Itu (ROU/ROU, Škoda Fabia RS Rally2) +3.222 s
11. Jakub Matulka / Damian Syty (POL/POL, Škoda Fabia RS Rally2) +3.766 s
12. Mille Johansson / Johan Grönvall (SWE/SWE, Škoda Fabia RS Rally2) +4.927 s
13. Max McRae / Cameron Fair (IRL/GBR, Citroën C3 Rally2) +6.172 s
14. Jarosław Kołtun / Ireneusz Pleskot (POL/POL, Škoda Fabia RS Rally2) +7.683 s
15. Krzysztof Bubik / Adrian Sadowski (POL/POL, Škoda Fabia R5) +9.549 s

Udostępnij.