(12.06.2025) ORLEN OIL 81. Rajd Polski (13-15 czerwca) to czwarta runda mistrzostw Europy, ale także trzecia krajowego czempionatu. Przed uczestnikami Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP) to jedyna w tym sezonie okazja do rywalizacji na luźnej nawierzchni. Start w rajdzie zadeklarowały 73 załogi, z czego 63 w mistrzostwach Starego Kontynentu. 30 zmierzy się w klasyfikacji RSMP.
Rajd Polski wraca do mistrzostw Europy po krótkiej, rocznej przerwie i jest ostatnią w sezonie szutrową rundą cyklu. Druga połowa kalendarza FIA ERC składa się już wyłącznie z rajdów asfaltowych.
73. sezon rajdowych mistrzostw Europy zainaugurowano na początku kwietnia na asfaltowych oesach wokół hiszpańskiego miasta Kordoba. Tam najlepsi okazali się Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov (Skoda Fabia RS Rally2). Gryazin ma na swoim koncie także triumf w Rajdzie Polski, odniesiony w 2018 roku. Rosjanin triumfował w Mikołajkach w wieku niespełna 21 lat, co czyni go najmłodszym zwycięzcą w historii zawodów.
Z asfaltowych dróg Andaluzji, rywalizacja przeniosła się na szutrowe trasy w okolicach węgierskiego miasta Veszprem, gdzie rozegrano Rajd Węgier (9-11 maja). Zwyciężyli Finowie – Roope Korhonen i Anssi Viinikka (Toyota GR Yaris Rally2), dla których był to… debiut w rundzie europejskiego czempionatu.
Następnym przystankiem w walce o mistrzostwo Europy było miasto Karlstad w Szwecji, które gościło Królewski Rajd Skandynawii (29-31 maja). Szybkie i równie szutrowe oesy najlepiej „opanowali” Eyvind Brynildsen i Jorn Listerud (Toyota GR Yaris Rally2), a na pozycji lidera ERC do Mikołajek przyjechał Roope Korhonen, który o 3 punkty wyprzedza Miko Marczyka.
Co, gdzie i kiedy?
Piątek, 13 czerwca rozpocznie się od przejazdów treningowych oesu Baranowo (6,3 km, od 10:30). Na tej samej trasie – od 13:01 – przewidziano odcinek kwalifikacyjny, a więc próbę, której wyniki decydują o kolejności startu do odcinków w pierwszym etapie. Ta kolejność jest kluczowa w rajdach rozgrywanych na szutrze. Najszybsze załogi kwalifikacji będą mogły uniknąć „czyszczenia” trasy z luźnego, obniżającego przyczepność szutru. Pierwszym odcinkiem specjalnym zaliczanym do klasyfikacji zawodów, będzie widowiskowa rywalizacja na Torze Mikołajki Arena (2,5 km, w piątek od 19:00).
Sobota, 14 czerwca to trzy, dwukrotnie pokonywane próby sportowe na północny wschód od bazy rajdu w Mikołajkach: Świętajno (16,3 km, od 10:00 i 15:30), Olecko (20 km, od 10:50 i 16:20) oraz Stare Juchy (13,6 km, od 11:40 i 17:10). Ostatni z odcinków, włączono do harmonogramu Rajdu Polski po raz pierwszy od 2019 roku. Dzień zakończy spektakularna rywalizacja w parach na torze w Mikołajkach.
Drugi, finałowy etap (15 czerwca) walki o zwycięstwo w ORLEN OIL 81. Rajdzie Polski składa się z trzech prób sportowych, również rozgrywanych dwukrotnie: Mikołajki (7,6 km, od 8:00 i 12:40), Pozezdrze (20 km, od 9:05 i 12:40) oraz Gmina Mrągowo (15,2 km, od 10:35 i 16:05). Stawką ostatniego oesu (Power Stage) będą również dodatkowe punkty do klasyfikacji FIA ERC i RSMP, które zdobędzie pięć najszybszych załóg w poszczególnych klasyfikacjach. Ceremonię zakończenia zawodów i wręczenia pucharów tradycyjnie ugości Rynek w Mikołajkach (od 17:30).
32 rajdówki z najwyższej półki
Z 73 zgłoszonych załóg 63 powalczą o punkty do klasyfikacji FIA ERC. Z kolei w ramach rundy RSMP zmierzy się 30 duetów. Te liczby nie sumują się do wartości 73, ponieważ część uczestników przystąpi do rywalizacji w obu cyklach jednocześnie.
Kibiców z pewnością zainteresuje fakt, że w stawce są aż 32 samochody klasy R5/Rally2, a więc najmocniejsze i najszybsze konstrukcje dopuszczone do startów w mistrzostwach Europy i Polski.
Najwyżej na liście zgłoszeń ustawiono fiński duet Roope Korhonen/Anssi Viinikka (Toyota GR Yaris Rally2) – aktualnych liderów punktacji FIA ERC. Dwa kolejne numery startowe należą do załóg, które mają już w swoich kolekcjach puchar za zwycięstwo w Rajdzie Polski. Są to Martins Sesks i Renars Francis (Skoda Fabia RS Rally2) oraz Mikołaj Marczyk z Szymonem Gospodarczykiem (Skoda Fabia RS Rally2). Estończycy triumfowali w sezonie 2023, a Polacy rok wcześniej.
W czołowej piątce listy zgłoszeń jest również niezwykle doświadczony Mads Ostberg (Citroen C3 Rally2, pilot: Lucas Karlsson) oraz Andrea Mabellini z Virginią Lenzi (Skoda Fabia RS Rally), którzy poprzedni sezon zakończyli pierwszym w karierze zwycięstwem w rundzie FIA ERC, odniesionym w… Polsce, podczas Rajdu Śląska.
Na starcie stanie także cała krajowa czołówka, a więc Jakub Matulka i Damian Syty (Skoda Fabia RS Rally2) – liderzy tabeli RSMP, bracia Jarek i Marcin Szejowie (Skoda Fabia RS Rally) – broniący tytułu mistrzów kraju czy też trzykrotny mistrz Polski Grzegorz Grzyb z Adamem Biniędą (Skoda Fabia RS Rally2).
Niewątpliwą ciekawostką jest start Josa Verstappena (Skoda Fabia RS Rally2) –
ojca Maxa – czterokrotnego mistrza świata Formuły 1. Holender załogę utworzy z belgijskim pilotem Renaudem Jamoulem.
Nie tylko Rally2
Aż 13 załóg, w tym 8 z Polski, zmierzy się w klasie ERC3, przeznaczonej dla załóg w samochodach Rally3. To nieco prostsze i tańsze konstrukcje niż samochody Rally2, stanowiące pomost między topowymi samochodami a napędzanymi na jedną oś rajdówkami Rally4.
Fordami Fiesta Rally3 pojadą m.in. utalentowani 18-latkowie: Tymoteusz Abramowski i Adrian Rzeźnik. Pierwszego pilotować będzie Jakub Wróbel, a drugi startuje z Kamilem Kozdroniem. Abramowski przyjechał do Mikołajek podbudowany zwycięstwem w klasyfikacji ERC3 odniesionym w poprzedniej rundzie FIA ERC.
ORLEN OIL 81. Rajd Polski to również runda ERC Junior – młodzieżowego cyklu w ramach europejskiego czempionatu. O punkty do tej klasyfikacji na Mazurach powalczy 17 załóg.
Rekord Wiślaka
Dla jednych zawodników 81. edycja Rajdu Polski to ważny etap w walce o mistrzostwo Europy czy Polski. Są także zawodnicy, dla których to okazja do śrubowania swoich własnych osiągnięć. Do grona absolutnych rekordzistów Rajdu Polski należy Maciej Wisławski – legendarny pilot i mistrz Europy z 1997 roku.
W ten weekend „Wiślak” zaliczy swój 30. start w tej imprezie! Po raz pierwszy na trasie tej legendarnej imprezy Wisławski pojawił się w 1974 roku, kiedy wraz z Henrykiem Podsiedlikiem pojechał Wartburgiem 353.
Przed ORLEN OIL 81. Rajdem Polski w punktacji FIA ERC prowadzi Roope Korhonen. W trzech pierwszych rundach Fin zgromadził 60 punktów. Zaledwie trzy mniej ma Mikołaj Marczyk. Na trzecim miejscu plasuje się Mads Ostberg (48 pkt), a pierwszą piątkę tabeli zamykają Andrea Mabellini (47 pkt) oraz Isak Reiersen (40 pkt).
Z kolei w RSMP, po dwóch z rzędu zwycięstwach, pewnie prowadzi Jakub Matulka (68 pkt). Za liderem są kolejno Jarek Szeja (53 pkt), Grzegorz Grzyb (50 pkt), Jakub Brzeziński (38 pkt) oraz Jarosław Kołtun (23 pkt).
W ORLEN OIL 81. Rajdzie Polski do zdobycia jest 35 punktów – zarówno do klasyfikacji ERC, jak i RSMP.