Mistrzowie Europy z Polski

Rajd Polski to zawody, które najwięcej razy należały do kalendarza europejskiego czempionatu. Ważne rozdziały w historii tych rozgrywek zapisali także zawodnicy startujący w biało-czerwonych barwach. Po trzech z rzędu tytułach Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana polskie sukcesy w FIA ERC są dobrze znane. Kajetan i Jarek nie są jednak pierwszymi zawodnikami znad Wisły, którzy zapisali na swoje konto triumfy w tym cyklu.

Pierwszy mistrz
Sobiesław Zasada, który niedawno obchodził 90. urodziny, sięgał po tytuł mistrza Europy w 1966 i 1967 roku, a następnie także po raz trzeci – w sezonie 1971. Co więcej, Zasada trzykrotnie był wicemistrzem Starego Kontynentu.

Po długiej przewie
Kolejną mistrzowską szarfę przywieźli do Polski Krzysztof Hołowczyc i Maciej Wisławski. Duet kierowcy z Olsztyna i pilota ze Skierniewic dokonał tego w 1997 roku korzystając z A-grupowego Subaru Impreza 555. Dwa lata wcześniej wywalczyli z kolei tytuł wicemistrzowski.

Kajto razy trzy
Choć kierowcy tacy jak Sobiesław Zasada czy Włoch Luca Rosetti zdobywali tytuły mistrzów Europy po trzy razy, to tylko Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran dokonali tego trzy razy z rzędu. Załoga LOTOS Rally Team była niepokonana w FIA ERC w sezonach 2015, 2016 i 2017. Swój pierwszy europejski tytuł Kajto i Jarek zdobyli 11 października 2015 roku – 6587 dni po triumfie Hołka i Wiślaka.

Klasa Chuchały
Sukces Wojciecha Chuchały z 2016 roku został nieco przyćmiony kolejnym triumfem Kajetana w generalce. W tym sezonie mieliśmy w FIA ERC polski dublet. Chuchała, w duecie z Danielem Dymurskim, zwyciężył w klasyfikacji ERC 2, przeznaczonej dla zawodników w samochodach grupy N. Na europejskich oesach popularni Siemanko i Lopez reprezentowali barwy nieistniejącego już Subaru Poland Rally Team, wygrywając pięć rund w ERC 2.

Mistrz z innej galaktyki
Robert Kubica, mający na swoim koncie wygraną w Grand Prix Formuły 1, imponował także na oesach FIA ERC. Krakowianin, razem z Maciejem Baranem, a później Maciejem Szczepaniakiem, startował w wybranych rundach mistrzostw Europy. Za kierownicą Citroena DS3 RRC, a później Forda Fiesty RRC wielokrotnie wygrywał odcinki specjalne. Jednym z najbardziej spektakularnych oesowych triumfów Kubicy jest próba Bad Zell - Tragwein – Aistall, czyli finałowy oes Rajdu Janner 2014. Najlepszy czas na 25-kilometrowym, rozgrywanym po zmroku oesie, dał Kubicy i Szczepaniakowi zwycięstwo w inauguracyjnej rundzie FIA ERC 2014.

Wicemistrzowie
Polskie nazwiska są także na liście wicemistrzów Europy. Sezon 1992 na drugim miejscu zakończyli Marian Bublewicz i Grzegorz Gac (Ford Sierra Cosworth). W 2002 roku Janusz Kulig i Jarek Baran uplasowali się za włoskim duetem Renato Travaglia/Flavio Zanella. Trzy puchary za wicemistrzostwo Europy (2008, 2009, 2012) ma w swojej bogatej kolekcji Michał Sołowow. Kielczanin wszystkie trzy triumfy odniósł w duecie z Maciejem Baranem, bratem wspomnianego wcześniej Jarka Barana. W sezonie 2019 Dariusz Poloński i Łukasz Sitek walczyli w pierwszej edycji Abarth Rally Cup, kończąc sezon na drugiej pozycji. Pierwszy był Włoch Andrea Nucita.

Podium Habaja
Mistrz Polski z sezonu 2015 – Łukasz Habaj, do końca ubiegłorocznej rywalizacji w FIA ERC pozostawał w grze o mistrzowski tytuł. Wraz z Danielem Dymurskim Habaj długo prowadził w punktacji – aż do lipcowego Rajdu Rzymu. Ostatecznie katowiczanin musiał zadowolić się trzecim miejscem, co i tak stanowi jego życiowy wynik.

Następca z Łodzi
24-letni Mikołaj Marczyk to nadzieja polskich kibiców na kontynuację pasma naszych sukcesów w FIA ERC. Łodzianin przebojem wdarł się do polskich rajdów. Z powodzeniem zadebiutował w zawodach okręgowych w 2016 roku, by w 2017 zostać mistrzem Polski w klasie Open N. Rok później, Marczyk i pilotujący go Szymon Gospodarczyk startowali Skodą Fabią R5, w barwach polskiego zespołu marki i otarli się o tytuł mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej. Swego dopięli w 2019 roku i na jedną rundę przed końcem sezonu założyli mistrzowskie korony. Ten sukces nie przeszedł bez echa. Marczyk zdobył uznanie PKN Orlen – firmy, będącej niezastąpionym mecenasem polskiego sportu motorowego. Na sezon 2020 Marczyk i Gospodarczyk zaplanowali walkę w sześciu rundach FIA ERC pod banderą ORLEN Team.





 



  •  


  •  

  •  


  •  

  •   
     

  •    
     




  •  


  •  


  •  

PZM 76th Rally Poland - Newsfeed LEG 2

PZM 76. Rajd Polski - Etap 2

Kalendarz 2020

24-26.07.

Rally di Roma Capitale (Włochy)

14-16.08.

Rally Liepaja (Łotwa)

28-30.08.

Barum Czech Rally Zlín (Czechy)

17-19.09.

Azores Rallye (Portugalia)

16-18.10.

Cyprus Rally (Cypr)

06-08.11.

Rally Hungary (Węgry)

03-05.12.

Rally Islas Canarias (Hiszpania)