Ostatnie chwile przed startem

(21.09.2018) Już tylko godziny dzielą nas od startu PZM 75. Rajdu Polski. W środę i w czwartek zawodnicy przeprowadzali rekonesans przed rajdem, a w piątkowy poranek i przedpołudnie załogi uczestniczyły w odcinkach testowym oraz kwalifikacyjnym pozwalającym piętnastce najlepszych na wybór pozycji startowych.

Duże zmiany w zespole Jakuba Brzezińskiego, który w przededniu decydującej batalii o pierwszy w karierze mistrzowski tytuł rozstał się ze swoim dotychczasowym zespołem. Lider mistrzostw Polski zmienił także samochód i zamiast Skodą Fabią R5 pojedzie Fordem Fiestą R5, za kierownicą którego startował ostatnio w sezonie 2016 i tylko w jednym rajdzie szutrowym.

Dokumentów rajdowych nie odebrało trzech zawodników (Roland Steng, Sindre Furuseth, Marek Nowak). Na starcie nie zobaczymy także Jarosława Kołtuna, który po znakomitym występie na Litwie należał do grona faworytów ostatniej w tym sezonie rundy mistrzostw Polski. Niestety testy tuż przed rajdem zakończyły się wypadnięciem z trasy i poważnym, uniemożliwiającym rywalizację uszkodzeniem samochodu.

Większość zawodników zgłoszonych do tegorocznej edycji rajdu nie miała okazji startować w polskim klasyku w kilku ostatnich latach. Wszyscy zgodnie podkreślają korzystne zmiany dotyczące jakości wymagających odcinków specjalnych. Oto ostatnie komentarze kierowców tuż przed inauguracją rywalizacji w rajdzie.

Catie Munnings: - Po odcinku testowym wiem, że tutejsze oesy są niesamowicie szybkie, zupełnie inne niż szutrowe próby, które już znam, jak te na Azorach czy na Cyprze. Na Mazurach czeka nas mnóstwo hop, przejść przez szczyty, więc zapowiada się świetna zabawa w ten weekend. Zarówno dla kierowców, jak i dla kibiców. Co więcej, Rajd Polski będzie dla mnie ważną lekcją, z której wyniosę mnóstwo doświadczenia. Myślę, że to będzie najszybszy rajd, w którym startowałem, a prawdopodobnie również najszybszy rajd w całych mistrzostwach.

Aleksiej Łukjaniuk: - Rajd zapowiada się naprawdę ekscytująco i myślę, że będziemy mieli sporo przyjemności z jazdy, ale czeka nas też wiele trudnych momentów. Czujemy się dobrze i jesteśmy w dobrych nastrojach po odcinku testowym, ale nawierzchnia tej próby jest miękka i droga dosyć szybko ulega zniszczeniu. Może na nas czekać kilka niespodzianek, ale postaramy się naciskać bardzo mocno i szykujemy się na naprawdę szybką jazdę podczas tego weekendu. Nie mamy wiele do stracenia, może poza karoserią i kilkoma częściami. Najważniejsze jest abyśmy się dobrze bawili i mogli dać radość wszystkim oglądającym rajd.

Łukasz Habaj: - Ostatni raz startowałem tu w 2013 roku i wtedy do pokonania mieliśmy zupełnie inne oesy w zupełnie innych warunkach. Odcinki są twarde, bardzo szybkie, jest mało długich zakrętów, za to wiele krótkich, ale przejeżdżanych z wysokimi prędkościami. Myślę, że drogi nie będą się tak niszczyć jak w poprzednich latach, więc warunki na drugich pętlach powinny być lepsze. Rajd wygląda imponująco i trzeba mieć dużo odwagi, żeby na tych oesach pojechać szybko. Jest wiele niewidocznych miejsc, zakrętów za szczytami, a drogi są raczej wąskie.

Mikołaj Marczyk: - Rajd Polski to świetna okazja do zdobycia większego doświadczenia w jeździe na szutrach, tym bardziej że będziemy rywalizować z najlepszymi zawodnikami w Europie. Do startu podchodzę jednak spokojnie i chcę koncentrować się na moim stylu jazdy i stopniowym zwiększaniu prędkości. To nasz najważniejszy cel i już nie mogę doczekać się rozpoczęcia zawodów. Odcinki są wymagające, ale bardzo mi się podobają, a w Mikołajkach spodziewamy się wielu kibiców dopingujących wszystkich zawodników. Chcemy znaleźć się na mecie, ale obiecuję, że będziemy jechać tak szybko jak to możliwe i będziemy bawić wszystkich naszą jazdą podczas PZM 75 Rajdu Polski.

Kacper Wróblewski: - Jestem mocno podekscytowany, bo odcinki jakie nas czekają to spełnienie marzeń i kwintesencja rajdów szutrowych. Oesy są bardzo szybkie. Część z nich kojarzę z moich wizyt na Rajdzie Polski, ale zdecydowana większość to dla mnie kompletna nowość. Są bardzo wymagające, szybkie, ale jednocześnie bardzo przyjemne do jazdy. Dla nas dużym wyzwaniem będzie rywalizacja z zawodnikami startującymi w FIA ERC Junior U27. Po to tu przyjechaliśmy. Chcemy powalczyć i zobaczyć, jak plasujemy się na ich tle.

Grzegorz Grzyb: - W FIA ERC mamy stawkę niesamowicie szybkich kierowców, konkurencja jest bardzo mocna, a nam nie pozostaje nic innego, jak się postarać się włączyć do walki. Po odcinku testowym już wiem, że będziemy musieli nieco przyspieszyć.

Łukasz Pieniążek: - W Rajdzie Polski startowałem już dwukrotnie, gdy impreza była rundą mistrzostw świata. W sezonie 2016 zająłem 6. miejsce w JWRC za kierownicą Citroena DS3 R3T, a w zeszłym sezonie byłem jedenasty w WRC2 za sterami Peugeota 208 T16. Tym razem będziemy mieli możliwość powalczenia o jak najwyższe lokaty. Na pewno tanio skóry nie sprzedamy.

Tomasz Kasperczyk: - Podczas ostatniego Rajdu Elektrenai nie do końca umiałem złapać odpowiedni rytm, jednak bardzo dobrze, że uzyskaliśmy tę wiedzę przed startem w Mikołajkach. Przeanalizowaliśmy sytuację i wiem, że jesteśmy dobrze przygotowani do finałowej rundy mistrzostw. Szutrowe rajdy są bardzo widowiskowe dla kibiców, więc mam nadzieję, że swoją jazdą damy im powody do radości, zwłaszcza że sprawa podium w RSMP jest cały czas otwarta. Choć o awans w klasyfikacji będzie trudno, to na pewno będziemy o to walczyć.





 





  •  


  •  

  •  


  •  

  •   
     

  •    
     




  •  


  •  


  •  

PZM 75. Rajd Polski / PZM 75th Rally Poland

PZM 75. Rajd Polski

Kalendarz 2018

22-24 marca:

Azores Airlines Rallye (Portugalia)

03-05 maja:

Rally Islas Canarias (Hiszpania)

01-03 czerwca:

Acropolis Rally (Grecja)

15-17 czerwca:

Cyprus Rally (Cypr)

20-22 lipca:

Rally di Roma Capitale (Włochy)

24-26 sierpnia:

Barum Czech Rally Zlín (Czechy)

21-23 września:

Rajd Polski

12-14 października:

Rally Liepaja (Łotwa)