Atak Huttunena i kontra Griazina

Rally Poland

(23.09.2018) Zgodnie z regulaminem europejskiego czempionatu czołowa dziesiątka pierwszego etapu PZM 75. Rajdu Polski ruszyła dziś do rywalizacji w odwróconej kolejności. Pierwsza niedzielna pętla polskiej rundy ERC nie przyniosła jednak zmian w klasyfikacji zawodów. W czołówce ciosy wymieniali lider Nikołaj Griazin oraz zajmujący drugie miejsce Fin Jari Huttunen. Po 12 odcinkach specjalnych tych zawodników nadal dzieli tylko 13 sekund. Trzecie miejsce utrzymuje Brytyjczyk Chris Ingram, który zdołał nieco odskoczyć od ścigającego go Fabiana Kreima. Najlepszym z Polaków jest Mikołaj Marczyk, broniący piątego miejsca przed Grzybem. Pierwszą dziesiątkę rajdu zdominowali zawodnicy korzystający ze Skody Fabii R5. Jedynie Jari Huttunen (Hyundai i20 R5) oraz Tomasz Kasperczyk (9. miejsce, Ford Fiesta R5) nie jadą czeskimi rajdówkami.

Pilotowany przez Antti Linnaketto Huttunen zapisał na swoje konto pierwszy z dzisiejszych oesów, czyli nieco ponad 13-kilometrową próbę Pozezdrze. Reprezentant Hyundaia urwał 2,7 sekundy z czasu Griazina. – To był bardzo trudny odcinek dla mnie, więc spodziewałem się, że Jari Huttunen będzie szybszy, szczególnie, że nie zaliczyłem zupełnie czystego przejazdu – komentował na mecie 20-letni Rosjanin.

Na odpowiedź lidera PZM 75. Rajdu Polski nie trzeba było jednak długo czekać. Najdłuższą próbę zawodów, czyli odcinek Gołdap (19,9 km) Griazin z Fedorowem pokonali o 3,8 sekundy szybciej od Huttunena i Linnaketto. Na ostatnim w pętli oesie Baranowo (15,6 km) Griazin i Huttunen praktycznie zremisowali, choć Fin narzekał na drobne problemy z samochodem i nienajlepszy dobór opon. Minimalnie, bo o 0,9 sekundy szybszy był Rosjanin. Trzeci w klasyfikacji Ingram z Whittockiem złapali nieco oddechu po tym, jak udało im się zdystansować Fabiana Kreima i Franka Christiana. Brytyjczycy powiększyli swoją przewagę nad niemiecką załogą z 1,7 do 15 sekund. Podobny manewr udał się zawodnikom Skoda Polska Motorsport. Na Gołdapi Mikołaj Marczyk z Szymonem Gospodarczykiem byli najszybsi z Polaków. Dzięki temu rezultatowi ich przewaga nad Grzybem i Wróblem wzrosła do blisko 19 sekund.

Dla Grzegorza Grzyba, walczącego o drugi w karierze tytuł mistrza Polski, od pogoni za Marczykiem ważniejsze jest jednak utrzymanie za sobą Łukasza Habaja. Zajęcie drugiego miejsca wśród zawodników zgłoszonych do mistrzostw Polski zapewni Grzybowi mistrzostwo Polski niezależnie od wyników osiągniętych przez innych zawodników, mających jeszcze szanse na tytuł, czyli Mikołaja Marczyka i Jakuba Brzezińskiego.

Ten ostatni wrócił dziś do rywalizacji po tym jak na jednym z wczorajszych oesów uszkodził koło. Szanse Brzezińskiego na ukończenie rajdu w punktowanej dziesiątce są iluzoryczne, ale punkty może mu jeszcze przynieść dobry wynik na finałowym oesie rajdu, na którym dodatkowo premiowanych jest pięć najszybszych załóg.

Punktów w PZM 75. Rajdzie Polski nie zdobędą już na pewno Łukasz Byśkiniewicz i Maciej Wisławski, którzy wypadli z trasy i uszkodzili swojego Hyundaia i20 R5. Wśród uczestników mistrzostw Polski dysponujących samochodami z napędem na jedną oś prowadzi Tomasz Zbroja (Citroen DS3 R3), którego pilotuje Paweł Pochroń. Samotnym liderem klasy Open N są świeżo upieczeni mistrzowie Polski w tej kategorii, czyli Marcin Słobodzian z Grzegorzem Dachowskim (Subaru Impreza STi).

W klasyfikacji FIA ERC Junior U27 nadal na prowadzeniu jest szwedzki duet w Peugeocie 2018 R2, czyli Tom Kristensson i Henrik Appelskog. Drugie miejsce należy do hiszpańskiej załogi Efrén Llarena/Sara Fernandez (także Peugeot 208 R2). Zawodów do udanych nie zaliczy z pewnością Łotysz Martins Sesks, który dachował na jednym z oesów pierwszego etapu. Jego zespół zdołał naprawić samochód i lider punktacji FIA ERC Junior U27 wrócił w niedzielę do rywalizacji po czym… miał wypadek na dwunastym oesie.

Do zakończenia zmagań w PZM 75. Rajdzie Polski pozostały jeszcze trzy odcinki specjalne. Meta zawodów – o 18:20 w Mikołajkach, na Placu Wolności.

PZM 75. Rajd Polski – zwycięzcy odcinków specjalnych (FIA ERC)

OS 1 – Mikołajki Arena (2,5 km): Lukyanuk/Arnautov (Ford Fiesta R5)
OS 2 – Paprotki (15,22 km): Griazin/Fedorov (Skoda Fabia R5)
OS 3 – Świętajno (19,6 km): Griazin/Fedorov (Skoda Fabia R5)
OS 4 – Stare Juchy (13,31 km): Griazin/Fedorov (Skoda Fabia R5)
OS 5 – Mikolajki Max (9,13 km) - ex aequo: Griazin/Fedorov (Skoda Fabia R5) i Huttunen/Linnaketto (Hyundai i20 R5)
OS 6 – Paprotki (15,22 km): Griazin/Fedorov (Skoda Fabia R5)
OS 7 – Świętajno (19,6 km): Griazin/Fedorov (Skoda Fabia R5)
OS 8 – Stare Juchy (13,31 km): Huttunen/Linnaketto (Hyundai i20 R5)
OS 9 – Mikolajki Max (9,13 km): Huttunen/Linnaketto (Hyundai i20 R5)
OS 10 – Pozedrze (13,24 km): Huttunen/Linnaketto (Hyundai i20 R5)
OS 11 – Gołdap (19,9 km): Griazin/Fedorov (Skoda Fabia R5)
OS 12 – Baranowo (15,6 km): Griazin/Fedorov (Skoda Fabia R5)

PZM 75. Rajd Polski – klasyfikacja FIA ERC po OS-12:

1. Griazin/Fedorow (RUS/RUS, Skoda Fabia R5) 01:27:51,7 s.
2. Huttunen/Linnaketo (FIN/FIN, Hyundai i20 R) +13 s.
3. Ingram/Whittock (GBR/GBR, Skoda Fabia R5) +2:03,3 s.
4. Kreim/Christian (DEU/DEU, Skoda Fabia R5) +2:18,3 s.
5. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia R5) +2:51,2 s.
6. Grzyb/Wróbel (POL/POL, Skoda Fabia R5) +3:09,9 s.
7. Habaj/Dymurski (POL/POL, Skoda Fabia R5) +3:10,1 s.
8. Mares/Hlousek (CZE/CZE, Skoda Fabia R5) +4:32,8 s.
9. Kasperczyk/Syty (POL/POL, Ford Fiesta R5) +4:38,1 s.
10. Herczig/Ferencz (HUN/HUN, Skoda Fabia R5) +4:53,5 s.





 





  •  


  •  

  •  


  •  

  •   
     

  •    
     




  •  


  •  


  •  

PZM 75. Rajd Polski / PZM 75th Rally Poland

PZM 75. Rajd Polski

Kalendarz 2018

22-24 marca:

Azores Airlines Rallye (Portugalia)

03-05 maja:

Rally Islas Canarias (Hiszpania)

01-03 czerwca:

Acropolis Rally (Grecja)

15-17 czerwca:

Cyprus Rally (Cypr)

20-22 lipca:

Rally di Roma Capitale (Włochy)

24-26 sierpnia:

Barum Czech Rally Zlín (Czechy)

21-23 września:

Rajd Polski

12-14 października:

Rally Liepaja (Łotwa)